DOURFESTIVAL 2008

Et Volia!
Jag och Bart bestämmde oss ca 48 timmar innan festivalen skulle börja att vi skulle dra. Frid o fröjd eller hur, inte så svårt om man ska ta sig till en festival. Grejen med denna vara att den var i Belgien, närmare bestämmt Dour.

Att skaffa biljetter inom 48timmar kräver lite dektektivarbete och de blev inte gratis, 3000:- fram o tillbaka men som vi sa om den här resan: Värte! Det blev avresa från Arlanda 06:25 den 17 Juli att vi var där i tid var ett under, men vår gode vänn Oscar som hade vart uppe i Sthlm för att se Iron Maiden på Stadion höll oss sällskap genom natten och vi tog farväl av dom frammåt 4 hugget och första Arlanda Expressen gick 04:40. Väl där checkade vi in och kilade bort till gaten.

Planet tog oss från Stockholm till mellanlandningen i Amsterdam sedan vidare ner mot Bryssel. Väl nere i Bryssel så tog vi oss till Tågstationen vilket inte va någe vidare krångel med, baggaget tog en jävla tid att få upp på bandet för dom påtända holländarna med efter 40 minuter så kom de. Att hitta rätt tåg däremot var rätt svårt då i stort sätt ingen visste vilket man skulle ta för att komma till den sömniga lilla byn Dour.

Jag hade iaf sett på hemsidan något om att man skulle ta ett tåg till staden Mons och sedan byta där till tog mot Saint-Ghisain [zän-gizhä]. Sagt o gjort vi chansa lite och kom rätt ^^ Väl i Dour var vi inte ensama utan tåget vi nyss åkt med var långt och de fanns et gäng andra med som skulle av, vi bestämmde oss för att följa strömmen för att hitta rätt. Plötsligt stannade alla upp, "- Va faan e nu detta?" sa jag till Bart och han såg lika frågande ut som jag:

Knarksniff

Det visade sig vara en kolosalt stor snubbe lätt 2,10 lång och bred som ett hus med en knarkhund, dom sökte oss efter narkotika och vårat bagage med. Som tur var hade inte varken jag eller Bart dratt någon joppe i Amsterdam så vi klarade oss... den här gången ;>

colabrud

Efter de här lite underliga bemötandet slussades vi in i bussar (stadsbuss storlek) med packning och allt snortrångt och snorvarmt. Jag tittade ut genom fönstret och såg dom här benen kila fram och tillbaka. Jag tror jag aldrig vart gladare att se en cocacola buss. Deras tema under hela festivalen ägde för övrigt. Dom kom i alla fall utklädda till sjuksköterskor med gratis cola till alla redan svettiga besökare och de va sjukt välkommet!.

När vi satt och åkte bussen ner från tågstatioenn till området åkte vi förbi ett Lidl, jag tror de måste vart de mest besökta lidl:et på planeten de 4 dagarna, ALLA handlade där, vi var ju såklart en av dom då priserna på området inte e så söta, men en bärs för 10kronor kan man ju stå ut med :D Vi handlade i alla fall en jävla massa på lidl och på vägen tillbaka fick vi reda på en gyllene regel på Dour. Man fick inte ha glasflaskor eller aliminiumburkar, de var ju förståss lite surt men de var ju bara att köpa billigt istea som smaka skit hälla ut de o fylla på med romen i den flaskan easy as pie. För alla öl älskare kan jag bara säga att ölen inne på området är lika dyr som den du köper på systemet hemma så det är ingen skillnad förutom att på området får du den iskall i plastglas, självklart köper du 6 åt gången och sen groggar du en jävla massa sen va man igång ;>

Jag och Bart var inte sådär snor seriösa med våra tält eftersom vi ändå inte tänkt ta med oss dom hem igen. Dom såg helt enkelt åt helvete ut och de var dom med. När vi väl fått upp dom tänkte vi att vi skulle se oss omkring eftersom vi hade ganska svårt att hitta runt, vi snurra bra länge innan vi hitta en plats att sätta läger. Så en karta över de ENORMA området införskaffades och varsin hamburgare (som smaka skit för övrigt). Sen gick vi mot området för att checka lite band. Vi var tyvärr rätt kassa på att ta bandbilder men vi han med att se desto mer, här är allt i genreordning:

Electro&Techno:

Enon
Shout Out Louds
Mad Caddies

Var endel jag missade som jag ångrar hårt: High Contrast, Alter Ego, Tiga... men men, sömnbrist första dagen efter allt flygande tog kol på mig men jag såg ju så mycke annat bra :)

Bart lyckades med det uhm, vanliga? Han skulle in i Moshpitten på Hatebreed och kom.... inte ut igen, puckot missade sista dagen av festivalen då den spenderades på sjukan med hjärrnscaning och lite dropp och andra mysiga saker ^^ Jag spenderade sista dagen med dom här två:

Sane, Breew & Jag

Dom var båda från London och hade en sjukt skön stil, så vi såg lite artister sista dagen. Morgonen efter var det hemåtgång för samtliga festivalbesökare, då även för oss, jag vaknade och tänkte väcka Bart. Då kom jag på att förra kvällen snacka jag i telefon med han och han hade vart på sjukan så jag började packa ihop vårt shit satte mig där o vänta för han skulle ju komma tillbaka right? Jag väntade 11-12-13... runt 1 började jag bli lite stressad då jag visste att vårt plan skulle gå 18:50 och att om 155.000 festivalbesökare ska åka samma tåg lär de ta ett bra tag att ta sig till bryssel. Jag satte på telefon för 15 gången för att checka sms om han hade sagt nått, men nae. Då skrev jag de snabbaste smset i världshistorien för att inte batteriet skulle hinna ta slut, de löd följande: " SES I BRYSSEL" - Jag tog då mitt OCH HANS jävla packning och gick själv till den bussplatsen där vi blev avsläppta tillsammans. Ingen Bart, aja jag hoppade på bussen med rätt mycke möda då de inte e så jävla lätt att röra sig med 2 väskor men de funka.

Framme vid tågstationen igen var de smockat med folk, "Fucking hell..." va de som snurra i min skalle men jag tänkte till och antog att dom skulle ha sjukt långa tåg så jag satte mig längst bort där ingen orkat sätta sig och se på fan jag kom först på i sista vagnen som för övrigt inte vart så smockad ;>

Väl på flygplatsen igen efter 4 timmar på tåg vart jag lite kallsvettig, satte på mobilen och det rasslade in 4 sms. Jag han börja läsa första det stod "- Jag e påväg till Dour nu, vi ses där /bart" .... HELVETE?! sen dog telefon. Min ända tankde var då att hoppas de står något vettigt på dom andra 3 så som "- Ah okej jag åker till Bryssel då" eftersom han kanske såg mitt sista sms... tiden gick och gick... klockan började närma sig 17:00 och 17:50 var vi tvugna att checka in bagaget för att inte missa planet. Jag som försökte lugna ner mig genom att läsa en bok tittade för första gången upp från raderna... "- Uh... fan vilken lortig sate de där va... VÄNTA NU DE E JU BART!" kutandes fram och krama om kisen och dagen var räddad. Sen flög vi ;>

De här var helt klart den bästa festivalen jag vart på, inte nog med alla bra artiser utan folket som va så sjukt vänliga attityden var cool och man delade hellre än att börja tjaffsa och slås. Jointar var vanligare än ciggaretter vilket kanske var en bidragande orsak till detta fenomen va vet jag haha... Slutats DOOOOOOOOOOOOOUR ÄGER.

Helt klart Dour'09 med Bajenflaggan och Sverigeflaggan ;>
Kom förbi om ni ser dom för fan, eller.. säg till om ni ska med innan så åker vi tillsammans istället ^^